Als iemand ons meer kan vertellen over e-commerce, dan is het Andreas De Ridder. Deze gedreven communicatiewetenschapper werkt voor de afdeling e-commerce van Delhaize en maakt daar onze levens weer een stukje gemakkelijker.

Veel mensen shoppen intussen online en dat maakt dat het werk van Andreas steeds op het scherpst van de snee gebeurt. Nochtans worden er nog veel meer online shoppers verwacht de komende jaren: e-commerce is booming business, en Andreas leidt ons er recht naartoe.

Van universiteit tot winkelkar

Andreas studeerde communicatiewetenschappen aan de UGent en belandde nadien in de reclamewereld. Vooral de digitale kant van deze job lag hem goed. Omdat hij toch nood had aan een extra uitdaging, besloot hij een extra opleiding aan de Vlerick Business School te volgen. “Daar lagen de digitale vakken me ook het beste. Na mijn opleiding ging ik op zoek naar een bedrijf waar ik een traineeship kon doen, zodat ik van alles kon proberen en dan kon kiezen wat me het beste paste. Zo kwam ik terecht bij de e-commerce,” vertelt hij.

Het traineeship viel Andreas heel goed mee. Na zes maanden in winkels in België te werken, ging hij voor zes maanden naar Foodlion in Charlotte, North Carolina. In deze ‘Amerikaanse Delhaize’ deed hij projecten rond supply chain en e-commerce voor hij terugkeerde naar België.

“Ik weet nog niet wat mijn eindbestemming is”, vertrouwt hij ons toe. “Ik vind het top waar ik nu zit en zie me niet meteen veranderen. Maar ik ben natuurlijk een millennial – als iets anders me aanspreekt …”

Korte kennismaking

Ruimte voor innovatie is belangrijk, en Andreas probeert deze ruimte zo goed mogelijk in te delen. Soms gaat dit gepaard met spanningen en uitdagingen, maar gelukkig is er ook ruimte voor inspiratie zodat hij nieuwe kansen maximaal weet te benutten.

geïnspireerd door grote namen

Qua ondernemersdrang en digital focus, heeft hij heel veel respect voor Elon Musk, en zou heel graag eens met hem willen praten over de toekomst van e-commerce. Hetzelfde geldt voor Apoorva Mehta, de oprichter van instacart (te vergelijken met een Uber-dienst voor boodschappen). Ook zou hij het niet erg vinden als hij een uur in een lift zou vastzitten met acteur Will Ferrell.

BUSINESS CHAMPION

Meten is weten! Volgens de zelftest Hey That's Me is Andreas een Business Chamption omdat hij van nieuwe kansen spotten zijn beroep heeft gemaakt. En hij kan het nog goed uitleggen ook!
Welk profiel ben jij? Doe hier de test en kom erachter welke rol jij speelt in de maatschappij van morgen.

andere Inspiratiebronnen

Inspiratie is de sleutel tot vooruitgang, en Andreas is van mening dat je inspiratiebronnen niet gelimiteerd hoeven te zijn tot je vakgebied. Momenteel haalt hij veel inspiratie uit de muziek van de Brusselse rapper Zwangere Guy.

Booming e-commerce

E-commerce is de snelst groeiende afdeling van Delhaize. Nochtans is het proportioneel heel klein. Wij Belgen bestellen wel boeken en kleren online, maar vinden het moeilijker om onze verse producten online te kopen. We hebben daarvoor nog een extra zetje nodig. Daarom mikt Delhaize op strategische projecten om ons meer online te krijgen. Het is aan Andreas om deze strategieën uit te werken.

“Niemand heeft dit eerder gedaan. Het is een echt ontdekkingsproces. Ik moet ervoor zorgen dat mensen ons merk voldoende vertrouwen, zodat ze online hun inkopen gaan doen.” Nochtans is dat niet vanzelfsprekend. Logistiek, voedselveiligheid en versheid zijn onderdelen die je nauw op elkaar moet afstemmen voor een goed eindresultaat. “Alles bij elkaar is het gezellig ingewikkeld”, lacht Andreas. Om het project goed te kunnen opvolgen en de deelnemers van het project op de hoogte te houden, maakt Andreas ook het administratieve deel in orde. “Excelbestanden bijhouden en presentaties maken hoort er ook bij, maar is minder rock ’n roll dan de rest van mijn job,” geeft hij toe.

Boodschappen van de toekomst

Delhaize heeft al een thuisbezorgingsdienst sinds de jaren ’90 van vorige eeuw. Toen moest je nog een catalogus bekijken en je bestelling doorbellen naar een callcenter. Dat is gelukkig intussen verleden tijd. En de toekomst brengt ons volgens Andreas nog enkele interessante vernieuwingen op vlak van boodschappen. Wat denk je bijvoorbeeld van een slimme deurbel? De postbode belt aan met je pakje, jij wordt gebeld op je smartphone en kan meteen de deur voor hem of haar openen. Nadat je pakje geleverd is, sluit je de deur opnieuw met je telefoon. Simpel, maar briljant, toch? Of home deliverymet drones: geen probleem meer met leveringen als je ergens in the middle of nowherezit. Of gewoonweg iemand anders voor jou de boodschappen laten doen, zodat die een live chat kunnen opstarten wanneer iets dat op jouw lijstje staat niet aanwezig zijn in de supermarkt.

“Het grootste obstakel hierbij is vertrouwen”, weet Andreas. “Wij doen bijvoorbeeld niet graag de deur open voor mensen die we niet kennen zonder dat we erbij zijn. Maar toch ben ik zeker dat we binnen de vijf jaar een boomzullen krijgen. Bijna iedereen zal dan online boodschappen doen!”

"Binnen vijf jaar doen bijna alle Belgen hun boodschappen online.”

Nu ons land nog…

In Nederland kopen al veel mensen online hun verse producten. In België laat het dus nog wat op zich wachten. Ook met de digitale vernieuwingen zijn we nog niet zo ver als we zouden kunnen. “Het is gewoon heel moeilijk om goede digitale profielen te vinden”, vertelt Andreas. “Als een bedrijf een goed profiel heeft, willen ze die niet zomaar kwijt. En er vertrekken ook veel goede mensen naar het buitenland. Het klinkt gewoon heeel sexy om voor een bedrijf als Google te werken en die zitten helaas niet in België, maar ook binnen Belgische bedrijven zijn er mooie uitdagingen waar je je voor kunt inzetten.”

Ook onze Belgische wetgeving zorgt voor obstakels op de weg. Zo is een vernieuwende dienst zoals Uber bijvoorbeeld enkel in Brussel actief, en dan nog via een achterpoortje in de wet.

Andreas en zijn collega’s laten zich hierdoor niet afschrikken. Ze werken volop aan de digitale toekomst die verwacht wordt. “Meer en meer mensen zijn online shoppen aan het uitproberen. Het is nu aan ons om hen de meerwaarde daarvan te laten zien en het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het is de moeite waard!”