De juiste studie kiezen gaat niet over een nacht ijs. Ook voor Barbara Hendrickx was het even zoeken, maar wie zoekt die vindt. In september start Barbara met haar masteropleiding in de biowetenschappen (optie voedingsindustrie). Tijdens haar opleiding vond ze maar al te duidelijk haar draai, waarin al haar interesses samenkomen: wetenschap, creativiteit en innovatie. In haar vrije tijd experimenteert ze met nieuwe recepten in de keuken, maakt ze deel uit van Het verbond van Scouts en Gidsen en laat ze zich meeslepen door de Amerikaanse sitcom humor van The Big Bang Theory en Friends.

Ben je benieuwd of een carrière in de voedingsindustrie iets voor jou is? Of wil je weten wat we over 50 jaar eten? Hieronder vind je hapklare antwoorden en een voorproefje van de toekomst.

Op zoek naar een toekomst die werkt

Tijdens haar opleiding in de biowetenschappen heeft Barbara de smaak goed te pakken. Maar het carrièrepad dat nu niet meer weg te denken is, was niet altijd vanzelfsprekend. Tijdens het middelbaar ontwikkelde Barbara een grote interesse voor biologie, wiskunde en fysica. Maar het ruime studieaanbod in Vlaanderen maakt kiezen niet bepaald makkelijker. Na veel informeren, bleven er nog een paar opties over, en het was tijdens een KU Leuven infodag dat de puzzel in elkaar viel. Ze hoorde het verhaal van een laatstejaarsstudent en was meteen verkocht voor een toekomst in de voedingsindustrie. Iemands ervaring zegt soms meer dan 100 foldertjes. Een ervaring waar ze na 4 jaar fanatiek over meepraat en zo anderen enthousiast maakt over de toekomst van ons eten.

Korte kennismaking

Wie zijn de mensen die meebepalen wat we in de toekomst zullen eten en drinken? Barbara is een early bird die wel haar koffie nodig heeft om een productieve ochtend in te luiden. Een business champion die ook te vinden is voor een rustige avond series kijken, of gezellig met haar vrienden op café.

Series Junkie & home cook

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Als het kan, zakt Barbara 's avonds weg in de zetel met haar zelf gemaakte snacks binnen handbereik. Dan kijkt ze niets liever dan de Amerikaanse sitcom humor van The Big Bang Theory en Friends.

business champion

Volgens de Agoria-zelftest is Barbara een Business Champion omdat ze graag in de leefwereld van anderen duikt zodat ze erachter komt wat ze belangrijk vinden. Erg handig als je in de R&D werkt aan de voeding van morgen!
Welk profiel ben jij? Doe hier de test en kom erachter welke rol jij speelt in de maatschappij van morgen.

ETEN EN SPORTEN COMBINEREN

Ook volgt Barbara een cursus tot sportcoach. Haar focus ligt hierbij op krachttraining met je eigen lichaamsgewicht. Met haar favoriete nummer BLOW van Ed Sheeran houdt ze de motivatie hoog tijdens de zware trainingen.

Hoe ziet het eten van onze toekomst eruit?

De toekomst van ons eten brengt veel vragen met zicht mee. Volgens Barbara zijn de kernwoorden van de oplossing ‘duurzaam’, ‘gezond’ en ‘betaalbaar’. We willen allemaal gezond leven, maar wat is evenwichtig eten en is dat wel betaalbaar? Daarbij moeten we rekening houden met een groeiende populatie. Dit vraagt om creatieve oplossingen, en Barbara ziet 3 trends die hier een onderdeel van zijn:

1. Onherkenbare insecten

Insecten tussen je burger of als snack tijdens het studeren? Het is een trend die in het verleden zijn kop af en toe al eens opstak, maar die zeker nog niet weg is. Volledige insecten zijn voor de meeste westerse consumenten misschien nog wat moeilijk te slikken (sic), maar gedroogde en vermalen insecten zouden als eiwitbron mogelijk een alternatieve oplossing kunnen bieden voor onze groeiende populatie. “Op school zijn insecten regelmatig onderwerp van gesprek en onderzoek”, getuigt Barbara. “Volgens de wetenschap is het een gezond alternatief, maar feiten zijn niet altijd genoeg om de consument te overtuigen”, merkt ze op.

2. Verborgen groenten en fruit

Een andere ontwikkeling is het combineren van groenten en fruit met alledaagse producten zoals koekjes of cake. “Gezond eten is op zich niet ingewikkeld. Het is vooral een kwestie van evenwichtige keuzes maken, maar daar gaat het juist mis”, merkt Barbara terecht op. Voedingsbedrijven werken aan creatieve oplossingen om evenwichtig eten makkelijker en aantrekkelijker te maken.” Het is deze doeltreffende creativiteit die Barbara enthousiast maakt en motiveert om de wereld gezonder te maken.

3. Meer variatie op ons bord

Over vlees eten zijn de meningen sterk verdeeld. Zeker is dat veel consumenten flexitariër worden en zoeken naar alternatieven, zonder in te boeten aan de smaak en voedingswaarde. Maar was je een paar jaar geleden op zoek naar vleesvervangers, dan moest je goed zoeken in de supermarkt. Vandaag is het assortiment groter dan ooit en ontkom je er bijna niet aan. Volgens Barbara is het een trend die alleen nog maar zal toenemen.

"Wil je een positieve impact hebben op de maatschappij?
Dan is de voedingssector the place to be"

Gedreven door een honger naar vooruitgang

Wil je een positieve impact hebben op de maatschappij? Dan is de voedingssector the place to be, maar daarvoor moet je wel je blik verruimen zegt Barbara. Er is namelijk meer nodig dan chemie en biologie om een goed product op de markt te brengen: je moet ook weten voor wie je het maakt!

Tijdens een schoolproject werkte ze nauw samen met voedingsproducent McCain en leerde ze dat voeling hebben met de markt net zo belangrijk is dan het productieproces. “Als je niet weet voor wie je het maakt, is de kans dat je product aanslaat heel klein. Je hoeft je niet om te scholen tot marketeer, maar vertrouwd zijn met de basis is wel belangrijk”, vult ze aan. En toen ze na het afronden van haar bachelor via het Fevia-initiatief Students meet CEO in contact kwam de R&D-wereld wist ze het zeker: “dit is iets voor mij!”

Momenteel loopt Barbara stage binnen de R&D-afdeling van Taura, een wereldspeler op het vlak van geconcentreerd fruit, waar ze onderzoek doet voor nieuwe producten. Ze is precies waar ze wil zijn: op een plek waar innovatie en creativiteit hand in hand gaan, begeleid door wetenschappelijk inzicht. Waar denken buiten vaste kaders wordt aangemoedigd, en een positieve impact op de maatschappij centraal staat. Ook na haar stage wil ze blijven nadenken over de problemen van onze toekomst zodat we altijd een stap voorblijven, en onze culinaire voorkeur en gezondheid niet in gevaar komen.

Meer weten? Klik door: