Voor sommigen staat al vroeg als een paal boven water wat ze willen worden, anderen zoeken iets langer naar hun droomjob. Nog anderen proberen verschillende dingen uit via een vakantiejob. Dat is exact wat Indra Ceuppens doet in het woonzorgcentrum. Ze zorgt ervoor dat de ouderen alles hebben wat ze nodig vinden en bouwt zo een band met hen op.

De zorg is een sector in volle groei, maar dankzij haar unieke karakter ook eentje die steeds de balans moet zien te vinden tussen technologische vooruitgang en ‘ouderwets’ sociaal contact. Indra ziet als geen ander welke uitdagingen dat met zich meebrengt.

Studenten welkom

Indra is al sinds het vijfde middelbaar met verzorging bezig. Eerst koos ze het als studierichting en nu kan je haar terugvinden in het woonzorgcentrum, waar ze haar vakantie doorbrengt. Nochtans heeft ze beslist om taal- en letterkunde te gaan studeren, maar … “Deze vakantiejob is zoveel beter dan bijvoorbeeld rekken vullen in de supermarkt. Ik haal er enorm veel voldoening uit.” Het was dankzij haar stiefmama die altijd thuiskomt met leuke verhalen over haar werk, dat Indra voor het woonzorgcentrum koos.

Korte kennismaking

Naast haar studie en haar bijdrage in de zorg is er gelukkig nog tijd om tot rust te komen. Met haar hechte vriendengroep een avond op café of een avond gezellig series kijken. Het is voor haar de perfecte manier om te ontspannen en gedachten te verzetten.

  • Antwerpen
  • 20 jaar
  • Taal- en letterkunde
  • Universiteit Antwerpen
  • Daydreamer
  • Museum Junky
  • Classic Listener
  • Pub Hero
  • Series Junkie
  • Restaurant Critic
  • Dreamcatcher
  • Beer Fanatic
  • Zorgsector

Daydreamer met een plan

Dagdromen over verre reizen en het noorderlicht. Als het aan Indra ligt blijft het niet bij dromen. Ook lijkt het haar enorm bijzonder om vrijwilligerswerk te doen in Afrika of Azië. Het beste van twee werelden: reizen en zorg.

Dreamcatcher

Indra houdt ervan om na te denken over nieuwe mogelijkheden en wanneer ze iets interessants ziet, dan beginnen de radertjes in haar hoofd spontaan op volle toeren te draaien. Geen idee is haar te groots of te gek. Door actief ze te zijn in de zorg ziet ze verschillende mogelijkheden om processen te verbeteren of te automatiseren.
Welk profiel ben jij? Doe hier de test en kom erachter welke rol jij speelt in de maatschappij van morgen.

Bouwen op jezelf

Voor de toekomst hebben we elkaar nodig, maar nog belangrijker is dat je op jezelf kunt bouwen. Want alleen door sterke schakels krijgen we een stevige ketting. Nirvana speelde een belangrijke rol in haar persoonlijke ontwikkeling, en dit zorgde voor een persoonlijkheid waar je op kunt bouwen; een belangrijke eigenschap als je in de zorg werkt.

Technologische zorg

Ook in de zorg heeft de technologie zijn intrede niet gemist. De verzorgenden en verpleegkundigen werken bijvoorbeeld met tablets om de dossiers van de bewoners op te volgen. Zo wordt er geen tijd verspild met op en neer lopen naar de computer om bepaalde informatie te raadplegen en is iedereen snel op de hoogte van de soorten medicatie, letsels, bijzondere gewoontes … van de bewoner. Uiteraard zijn er de speciale liften om de verzorging van de bewoners gemakkelijker en rugsparender te laten verlopen. Ook over het gebruik van robots in de zorg hebben de meeste mensen al wel gehoord. “Robotjes kunnen patiënten helpen verzorgen en zelfs met hen praten. Maar bewoners hebben toch meer aan persoonlijk contact,” merkt Indra op. “Daarvoor is technologie in mijn ogen toch minder ideaal.”

Sommige onderdelen van het dagelijks leven in het woonzorgcentrum kunnen dan weer een extra technologisch duwtje in de rug gebruiken. De maaltijden bijvoorbeeld lopen niet altijd van een leien dakje. “’s Middags wil iedereen eten en de keuken kampt met een personeelstekort. Moesten we de keuken kunnen automatiseren zodat elke bewoner zijn specifieke wensen of dieet kan krijgen, zou dat een grote hulp zijn,” denkt Indra luidop. Ook voor de medicatie zou een nieuw systeem handig zijn, want dat wordt nu nog allemaal handmatig gedaan. In sommige ziekenhuizen verloopt dit al automatisch, maar in woonzorgcentra verlopen deze dingen nog net dat tikkeltje anders.

Naast de bestaande vernieuwingen wordt er in het woonzorgcentrum ook nog lekker ouderwets gedaan. Zo worden er nog altijd brieven geschreven en is er iemand die elke dag de krantenkoppen voorleest aan de geïnteresseerden. “Maar er zijn ook bewoners met een gsm, hoor!”

“Door technologie is er meer tijd voor persoonlijk contact”

Iedereen in de zorg?

Wat gezegd wordt, is waar: de zorg kampt met een personeelstekort, en niet enkel in de keuken. “Ik moet toegeven dat het soms voelt als lopendebandwerk. Er zijn gewoon te veel bewoners en te weinig verzorgers. Dat is niet leuk voor de bewoners, die meer persoonlijke aandacht willen en dat ook verdienen. En het is ook frustrerend voor mezelf en mijn collega’s, want wij willen hen stuk voor stuk ook die aandacht geven, maar we hebben zo veel werk dat we er geen tijd voor hebben.” Bovendien is de job fysiek ook zwaar, ook al hebben technologische snufjes zoals tilliften hun steentje bijgedragen aan het verlichten ervan.

Nochtans heeft Indra geen spijt van haar keuze: “Het is gewoon een hele leuke job. De band die je met de bewoners hebt is ongelooflijk. Ik heb tonnen respect voor de mensen die dit dag in dag uit doen!”