Voor Inge is de droom van zovelen werkelijkheid geworden: ze mag racen in de zelfgebouwde zonne-auto van het Agoria Solar Team! Hoewel de weg naar de Bridgestone Solar Challenge niet altijd even gemakkelijk verliep, mag ze zich nu toch voorbereiden op de meer dan drieduizend kilometers door Australië.

Inges ijver en groot enthousiasme laat zien dat de toekomst zonnig is: zij en het team gaan voluit voor een eerste plaats in de internationale wedstrijd.

Bouwen aan de toekomst

Toen Inge nog een klein meisje was, was ze al gefascineerd door bouwwerken. Bruggen, hoge gebouwen en andere bouwkundige en architecturale hoogstandjes boeiden haar enorm. De Legoblokjes waren dan ook haar favoriete speelgoed. Het verbaasde niemand toen ze na haar middelbare studies voor ingenieurswetenschappen koos. Na het behalen van haar master met een specialisatie in civiele techniek zocht ze naar een extra uitdaging, die ze vond in de sollicitatie voor het Solar Team.

“Van niks beginnen, een ontwerp maken en dat volledig uitwerken? Binnen een jaar een zelfgemaakte auto hebben die niet alleen rijdt, maar ook goéd rijdt? En dan naar Australië gaan om tegen andere universiteiten te racen? Ik moest wel solliciteren,” zegt de KU Leuven-studente.

Korte kennismaking

Een sociaal leven zat er het afgelopen jaar niet echt in, maar na de race is er gelukkig weer tijd om dit in te halen en ook haar hobby’s weer aandacht te geven. “Soms moet je grote of kleine opofferingen maken om iets in het leven te bereiken”, vertelt Inge.

Soap addict & home cook

"Heb je deze en deze serie al gezien?" Veel series , soaps of films heeft Inge niet gezien het afgelopen jaar, maar "een weekend binge-watching zou na de race zomaar eens kunnen gebeuren", lacht Inge. Liefst gecombineerd met een zelfgemaakte snacks.

Data Wizard

Meten is weten! Volgens de zelftest Hey That's Me is Inge een Data Wizard omdat ze van getallen en gegevens, feiten en conclusies maakt. Maar ze vindt het ook leuk om praktisch bezig te zijn.
Welk profiel ben jij? Doe hier de test en kom erachter welke rol jij speelt in de maatschappij van morgen.

de anthem

Tijdens de voorbereidingsmaanden stond de radio altijd aan en werd het team bijna platgewalst door de hitlijsten, maar het nummer Giant van Calvin Harris is hen het meest bijgebleven en is hun onofficiële anthem geworden.

Obstakels op de weg

Nochtans is zo’n sollicitatie niet vanzelfsprekend. Er zijn meer kandidaturen dan er plek is in het Solar Team. De procedure is dan ook heel uitgebreid. “Ze nemen enkel de meest gemotiveerde mensen aan,” legt Inge uit. Haar sollicitatiegesprekken blonken uit op technisch vlak, en plots was ze lid van het team.

Eén van de negentien leden van het Solar Team zijn is natuurlijk een hele eer. Samen met andere ingenieurs, een chemicus, ICT-specialisten en marketeers aan hetzelfde project werken ervaart Inge als super leerrijk. “Maar een sociaal leven zat er het afgelopen jaar niet echt in,” knipoogt ze. Het Solar Team, dat is hard werken.

Technische specificaties

Hoe ziet zo’n zonnewagen er nu uit? “Ik heb de structuur uitgetekend en geoptimaliseerd. We gaan voor een catamaran en niet meer voor de bulletvorm van vorige keer. Het zonnepaneel heeft het team zelf ontwikkeld,” vertelt Inge trots.

Inge was verantwoordelijk voor het carbon skelet van de wagen. Er moest plaats worden voorzien voor een stuursysteem, het batterijpakket en alle bekabeling – niet evident, en bovendien … “De uitdaging is om de wagen stevig te maken, maar licht genoeg. En het is ons gelukt: hij weegt ongeveer een tiende van de gemiddelde personenauto.” Het bakken van de structuur in de oven was voor Inge een spannend moment. Eindelijk werd haar idee fysiek… en dan mocht ze er ook nog eens in racen!

“Autonoom rijden is gewoon de meest efficiënte optie.”

Ready, set …

De race in Australië gaat van Darwin naar Adelaide. Enkele cijfers: 3000 kilometer, 45 topuniversiteiten, 5 dagen racen, pilootshiften van 4 uur, 9 uur rijden per dag, 2 piloten per team, 1 winnaar van de race. Na de derde plaats voor de KU Leuven vorig jaar, lijkt de eerste plek een haalbare kaart. Dertien oktober is het zover: dan neemt Inge haar plek in achter het stuur van de zonnewagen. Na een jaar voorbereiden en hard werken is het dan eindelijk zover.

“Ons teamgevoel zit zeker goed. Het competitieve heeft daar ongetwijfeld bij geholpen,” vertelt ze.

Go!

Wanneer het over de toekomst gaat, zien veel mensen in hun verbeelding zelfrijdende en zelfs vliegende auto’s. Inge denkt dat dit niet enkel bij fantasie zal blijven: “Autonoom rijden is gewoon veel efficiënter, omdat de wagen minder weegt.”

Ook rijden op zonne-energie ligt niet erg ver meer van ons af. Inge en de rest van het Solar Team tonen al hoe het kan. Nu is een zonnecel nog niet efficiënt genoeg om een auto volledig op zonne-energie te laten rijden, maar in de vorm van een hybride ziet Inge veel mogelijkheden. Er is interesse genoeg vanuit de bedrijfswereld om een zonnewagen commercieel te maken, dus wie weet wat de toekomst brengt?

Voor Inge is het alvast duidelijk: zij zal na de race beginnen solliciteren voor een job als burgerlijk ingenieur. Of toch niet? “Het Solar Team heeft mijn interesses enorm verbreed. Misschien kies ik wel voor een job buiten de bouwkundige sector.”