Islam Bekov is erin geslaagd te rebelleren op zijn middelbare school zonder te hoeven nablijven of strafwerk te schrijven. Hoewel hij geen echte steun kreeg van zijn leraren, slaagde hij erin om iedereen enthousiast te krijgen over zijn vernieuwende idee: de website voor de buitenlandse reis.

Om naar Athene te kunnen met zijn medeleerlingen, was er geld nodig. Veel geld. En hoe kon je dit beter inzamelen dan via een website? Islam bewijst dat je eigen ding doen vaak loont, ook als heel wat mensen in het begin sceptisch zijn over je idee.

Op reis

In verschillende scholen gaan de laatstejaars op buitenlandse reis. In het aso wordt er vaak voor een bestemming als Italië of Griekenland gekozen. De school van Islam zou naar Athene gaan. Een deel van het geld dat hiervoor nodig was, moesten de leerlingen zelf zien op te halen. Dit kon via allerlei activiteiten, zoals een voetbal- of pingpongtornooi. De leerlingen organiseerden deze initiatieven zelf, maar dit verliep niet zo gestructureerd. “Er waren meerdere groepjes leerlingen die dezelfde activiteiten organiseerden zonder dat ze het van elkaar wisten. Zo was er sprake van dubbel werk”, legt Islam uit. Er was dus nood aan iets dat de verschillende activiteiten overzichtelijk en gestructureerd maakte. Zo kwam Islam op het idee van de website.

Korte kennismaking

Nieuwe invloeden zijn belangrijk om je interesses te ontwikkelen, en nu Islam naar de universiteit van Gent gaat, zorgt deze nieuwe omgeving voor nieuwe inspiratie zodat hij zijn innerlijke Innovation Hero verder kan ontplooien.

museum junky

Als je niet dingen wilt uitvinden, heb je veel inspiratie nodig. In zijn vrije tijd gaat Islam graag naar verschillende musea om zijn ogen uit te kijken en nieuw ideeën op te doen voor de toekomst.

Innovation hero

Volgens de zelftest Hey That's Me is Islam een Innovation Hero want uitdagingen en nieuwe ideeën klinken hem als muziek in de oren.
Welk profiel ben jij? Doe hier de test en kom erachter welke rol jij speelt in de maatschappij van morgen.

Sporten

Voetballen, hardlopen of fitnessen. Een creatieve geest heeft genoeg ontspanning en beweging nodig, en met de band Nothing But Thieves op de achtergrond houdt hij de motivatie hoog.

To code or not to code?

De leerkrachten op school hadden geen ervaring in het maken van websites. Islam stond er dus alleen voor. “Youtube is mijn leermeester geweest”, verklapt hij. Door online tutorials te bekijken heeft hij heel wat opgestoken over het bouwen van websites. Ook ging hij op zoek naar goede websites, bekeek hun codes en nam dan stukjes code over om zijn eigen website te bouwen. Tip van Islam: “Als iemand iets goeds heeft gemaakt, is het veel slimmer om dat gewoon over te nemen, dan heel veel tijd te verliezen door iets per se zelf te willen maken.”

Nochtans had Islam graag op school geleerd hoe hij een website kon bouwen, maar in het aso zit dit niet in het lessenpakket. “Er zijn wel ICT-vakken, maar daar leren we vooral wat we in Excel en Word kunnen doen”, betreurt Islam. Hij ijvert voor een vak waarin je onder andere leert hoe een smartphone in elkaar zit, wat een besturingssysteem is of hoe wifi werkt. De ‘algemene kennis’ over ICT, dus. “Niemand kan een gsm of wifi nog wegdenken uit onze maatschappij, maar we leren niet hoe al die dingen werken.”

“Het wordt tijd voor een vak algemene kennis over ICT.”

Website up & running

Voordat de website van Islam er was, werd er vooral op papier en via Smartschool gewerkt. Islam noemt dit “rommelig”.

“Je kan iedereen op Smartschool een bericht sturen, maar niet iedereen leest zijn of haar berichten op Smartschool. Bovendien konden we zelf niet naar iedereen sturen, maar hadden we de hulp van een leraar nodig die dit wel kon. Via de website konden we zelf iedereen rechtstreeks bereiken”, legt hij uit. Nochtans waren de meeste leraren niet zo enthousiast over zijn idee. Ze vonden het prima hoe het vroeger ging en zagen geen reden om te veranderen. Maar Islam trok zijn stoute schoenen aan, vroeg toestemming aan de directeur en deed gewoon zijn ding.

Hoewel er dus heel wat sceptici waren, heeft Islam ze het tegendeel bewezen. Vanaf het moment dat de website online kwam, was ze een groot succes. “Dit kwam omdat er veel meer mensen up to date waren en we zo meer mensen naar de activiteiten kregen”, denkt Islam. Via de website kon je live de scores van de tornooien volgen, je inschrijven voor de komende activiteiten en zelfs 50 cent doneren als je bepaalde muziek op de speelplaats wilde horen.

En met succes, want … “Ik weet niet of het door de website komt, maar er is veel meer geld opgehaald dan vorig jaar”, glundert Islam.

Offline plezier

Hoewel de leraren van Islam wat moesten wennen aan het idee, was iedereen uiteindelijk toch verkocht voor de website. Met het geld dat de leerlingen inzamelden, werden dan ook heel wat leuke dingen gedaan. “We gingen naar musea, zijn gaan bowlen en ja, we hebben er ook mee op café gezeten”, lacht Islam. Hij en zijn medeleerlingen hadden een hele fijne reis naar Athene.

Nu Islam afgestudeerd is, wordt het dringend tijd om te kiezen wat hij hierna zal doen. Maar voor hem is de keuze snel gemaakt. “Ik wil starten met de opleiding burgerlijk ingenieur aan de UGent.” Zou zijn website hier iets mee te maken hebben … ?